Belastingaangifte: acht nieuwe zaken om rekening mee te houden

Hoewel er geen grote fiscale hervorming heeft plaatsgevonden, zijn er dit jaar toch enkele wijzigingen in de belastingaangifte. Hier is een overzicht.

De eerste verandering merkt u wanneer u uw elektronische belastingaangifte wilt bekijken op MyMinfin.be (Tax-on-web). U kunt inloggen met uw elektronische identiteitskaart en een kaartlezer, of met de Itsme identiteitsapp op uw smartphone. Het gebruik van een token is niet meer mogelijk.

Eenmaal ingelogd, zijn er enkele nieuwe aspecten waar u op moet letten:

Jongeren mogen meer verdienen

Voor ouders met kinderen die financieel nog niet zelfstandig zijn, is er fiscale ondersteuning in de vorm van een toeslag op de belastingvrije som. Hierdoor blijft een groter deel van het inkomen belastingvrij. Een van de voorwaarden is dat het kind in 2023 slechts een beperkt bedrag aan nettobestaansmiddelen heeft ontvangen.

De hoogte van dit bedrag is normaal gesproken afhankelijk van de samenlevingsvorm van de ouders, waarbij kinderen van getrouwde en wettelijk samenwonende ouders minder bestaansmiddelen mogen hebben dan die van feitelijke samenwoners en alleenstaanden. Echter, voor de inkomstenjaren 2023 en 2024 – de belastingaangiften die u dit en volgend jaar indient – geldt er een tijdelijke uitzondering en is er voor alle kinderen eenzelfde plafond: maximaal 7.010 euro nettobestaansmiddelen. Dit komt doordat het aantal uren dat men mag werken in het gunstige statuut van een studentenjob tijdelijk is verhoogd van 475 naar 600 uur.

Koopkrachtpremie moet worden aangegeven

De koopkrachtpremie is een nieuwe post op de belastingaangifte. Werkgevers die tijdens de crisis goede resultaten hebben geboekt, konden hun werknemers een koopkrachtpremie geven in de vorm van consumptiecheques. Bedrijven die in 2022 een ‘hoge winst’ hebben gemaakt, konden consumptiecheques ter waarde van maximaal 500 euro geven. Voor bedrijven met een ‘uitzonderlijk hoge’ winst is dat 750 euro. Premies tot 750 euro zijn, mits aan enkele voorwaarden voldaan is, belastingvrij.

Personeelsleden die een verhoogde vergoeding ontvingen, zijn verplicht belastingen af te dragen. Indien u een bonus van meer dan 750 euro van dezelfde werkgever heeft ontvangen, wordt de gehele bonus belast, niet alleen het overschot. Indien u een bonus van verschillende werkgevers heeft ontvangen en het totale bedrag is meer dan 750 euro, dan wordt alleen het overschot belast.

Vrijstelling van belastingen voor relance-uren

Een nieuwe toevoeging aan de belastingaangifte zijn de zogenaamde relance-uren. Deze waren reeds aanwezig in 2021 en 2022, bedoeld om de last van de coronacrisis te verlichten. Vanaf 1 juli 2023 zijn deze uren opnieuw geïmplementeerd. Voor de relance-uren is er geen compensatierust of overwerkvergoeding, maar ze zijn wel tot 120 uur per jaar vrijgesteld van belastingen en socialezekerheidsbijdragen.

Werknemers mogen maximaal 120 relance-uren werken tussen 1 juli en 31 december 2023, opnieuw 120 uur in 2024 en nog eens 120 uur tussen 1 januari en 30 juni 2025. Het is niet toegestaan om een eventueel saldo van 120 relance-uren over te dragen van de ene periode naar de andere.

Strengere regels voor degenen die huur als beroepskosten opvoeren

Huurders die een woning (gedeeltelijk) voor professionele doeleinden gebruiken en de huur als beroepskosten willen opvoeren, moeten een nieuwe code op de aangifte aanvinken én een bijlage met aanvullende informatie toevoegen. Hiermee wil de belastingdienst eenvoudiger de connectie leggen tussen de huurder (die de huur aftrekt) en de verhuurder (die belast wordt op de huur). Dit heeft alles te maken met het verschillende belastingregime afhankelijk van het gebruik door de huurder.

Voor de verplichte bijlage heeft de belastingdienst een standaarddocument opgesteld, waarin de identificatiegegevens van de huurder, de verhuurder en het vastgoed vermeld moeten worden.

Verplichte bijlage voor juridische constructies

Er bestaat al jaren een meldingsplicht voor juridische constructies zoals trusts en stichtingen. Dit maakt het mogelijk de kaaimantaks toe te passen. Hiermee worden inkomsten uit juridische constructies van vermogende Belgen in belastingparadijzen belast.

In dit kalenderjaar dient u voor de allereerste keer een aanvullend document aan uw belastingaangifte toe te voegen. Dit document omvat niet alleen de identificerende informatie van de juridische entiteit, maar ook specifieke informatie over de inkomsten van de entiteit die in de belastingaangifte zijn opgenomen (onroerend in sectie III, roerend in sectie VII…), het vermogen van de entiteit aan het einde van de belastingperiode, het deel van het vermogen dat door de oprichter is ingebracht, en de uitgekeerde dividenden.

Fiscale voordelen voor aandelen in kredietcoöperaties in Brussel

Vanaf 1 juni 2023 kunnen particulieren die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wonen en investeren in geregistreerde kredietcoöperaties met een sociaal doel, gedurende maximaal vijf jaar een jaarlijks belastingkrediet ontvangen. Dit bedraagt 3,5 procent van een minimale investering van 100 euro en een maximale investering van 100.000 euro.

Nieuwe richtlijnen voor inkomsten uit auteursrechten

Vanaf 1 januari 2023 is het fiscale voordeelregime voor auteursrechten herzien. Minder inkomsten kwalificeren en er zijn limieten ingesteld. Deze hervorming is voor het eerst merkbaar in de belastingaangifte.

Voor degenen die door de hervorming niet langer in aanmerking komen voor het voordeelregime, is er voor de inkomsten van 2023 – dus de belastingaangifte die u nu indient – een overgangsregeling. U kunt nog eenmaal profiteren van een voordeelregeling, zij het in een beperkte vorm en op voorwaarde dat u in 2022 inkomsten had die onder de oude auteursrechtenregeling vielen.

Verlengde indieningstermijn bij overlijden

Na het overlijden dienen de erfgenamen een belastingaangifte in te dienen met de inkomsten en uitgaven van de overledene. Voorheen moest dit binnen vijf maanden na het overlijden gebeuren met een zogenaamde ‘speciale aangifte’.

In de praktijk werd de aangifte van een overledene vaak tegelijkertijd met een ‘normale’ aangifte ingediend, voornamelijk om praktische redenen. Zo zijn de inkomstenverklaringen en fiscale certificaten pas beschikbaar na het einde van het inkomstenjaar. Een wetswijziging schaft de ‘speciale aangifte’ voor overledenen af.

Met ingang van het belastingjaar 2024 – dus voor sterfgevallen in 2023 – zijn erfgenamen verplicht om na het overlijden een ‘standaard’ belastingaangifte in te dienen binnen de gebruikelijke termijnen: 30 juni voor papieren aangiften, 15 juli voor eenvoudige elektronische aangiften en 16 oktober voor ingewikkelde elektronische aangiften.

Bron: De Tijd – Petra De Rouck