Nieuwe regels als u samen met uw partner een aangifte invult

Gehuwden en wettelijke samenwoners moeten meestal een gezamenlijke belastingaangifte invullen. Vanaf dit jaar is de aangifte genderneutraal, wat gevolgen heeft voor wie welke kolom invult.

Wie gehuwd is of een verklaring van wettelijke samenwoning heeft ondertekend, moet doorgaans één belastingaangifte met zijn partner invullen. Op het aangifteformulier staan twee kolommen. Tot vorig jaar moesten de inkomsten van de man worden aangegeven in de linkerkolom, en die van de vrouw in de rechterkolom.

Maar vanaf dit jaar is dat niet langer het geval. Wie welke kolom invult, dat hangt af van de leeftijd: de oudste partner vult de linkerkolom in, de jongste de rechterkolom. Is de vrouw de oudste in het koppel, dan moet zij voortaan de linkerkolom invullen. Diezelfde werkwijze, op basis van leeftijd, wordt al langer gebruikt bij partners van hetzelfde geslacht.

NIEUW!

  • Niet langer het geslacht, maar wel de leeftijd bepaalt hoe een gezamenlijke aangifte moet worden ingevuld.
  • Wie feitelijk gescheiden leeft, moet voortaan niet alleen de codes bij ‘feitelijke scheiding’, maar ook die van ‘gehuwd of wettelijk samenwonend’ aankruisen.

Uitzonderingen bij het begin en einde van de relatie

Op de regel dat gehuwden en wettelijke samenwoners een gezamenlijke belastingaangifte moeten invullen, zijn er enkele uitzonderingen:

  • U huwde of ging wettelijk samenwonen

Wie in 2022 in het huwelijksbootje is gestapt (en nog niet wettelijk samenwoonde) of zijn handtekening heeft gezet voor een wettelijke samenwoning, dient nog één keer een afzonderlijke belastingaangifte in.

  • Uw relatie liep op de klippen

Zelfs als u in 2022 op een ander adres ging wonen en dus feitelijk gescheiden leeft (zonder dat een echtscheiding werd uitgesproken of zonder dat de wettelijke samenwoning werd beëindigd), dan nog wordt er nog één keer een gemeenschappelijke aanslag als koppel gevestigd. Maar omdat het in de praktijk niet altijd vanzelfsprekend is om samen een aangifte in te vullen, zal de fiscus zowel een aparte aangifte op papier als elektronisch via Tax-on-web aanvaarden.

Let op! Nieuw in deze aangifte is dat u niet alleen meer de codes bij ‘feitelijk gescheiden’ moet invullen, maar ook de code bij ‘gehuwd of wettelijk samenwonend’ moet aankruisen.

  • De scheiding is officieel

Als in 2022 de echtscheiding werd uitgesproken of als een wettelijke samenwoning officieel werd beëindigd, dan bent u fiscaal weer een alleenstaande. U en uw ex-partner vullen elk een eigen belastingaangifte in en worden apart belast. Opgelet, niet de datum van het vonnis van de echtscheiding is van belang, wel de datum waarop de echtscheiding werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

  • Uw partner is overleden

Als uw partner in 2022 is overleden, moet u uw inkomsten en uitgaven in een eigen belastingaangifte vermelden. Maar een afzonderlijke aangifte betekent niet automatisch dat u afzonderlijk zult worden belast. U kunt ook kiezen voor een gemeenschappelijke belastingberekening. Die keuze moet u uitdrukkelijk aanduiden in de aangifte van de langstlevende partner. Doet u dat niet, dan zal de fiscus de echtgenoten afzonderlijk belasten.

U moet zelf narekenen wat de voordeligste keuze is. Dat kan met een simulatie via het  Tax-Calc-berekeningsprogramma  van de fiscus, of u kunt contact opnemen met uw lokale belastingkantoor. Een gemeenschappelijke belastingberekening zal doorgaans interessanter zijn als een partner geen of slechts een beperkt inkomen had.

TIP! BESPAAR BELASTINGEN

Als uw partner in 2022 is overleden, moet u uw inkomsten en uitgaven in een eigen belastingaangifte aangeven. Maar een afzonderlijke aangifte betekent niet automatisch dat u afzonderlijk zult worden belast. U kunt ook kiezen voor een gemeenschappelijke belastingberekening.

Sommige inkomsten moeten worden verdeeld

Welke partner geeft welke inkomsten aan bij een gezamenlijke aangifte? Beroepsinkomsten (zoals lonen, winsten of baten) en vervangingsinkomsten (zoals pensioenen, werkloosheidsuitkeringen of andere uitkeringen) zijn altijd eigen inkomsten. Elke partner geeft zijn eigen inkomsten aan in zijn eigen kolom. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld occasionele winsten of baten en ontvangen onderhoudsuitkeringen.

Voor de andere inkomsten, zoals uit vastgoed, beleggingen en sommige diverse inkomsten, hangt de aangifte af van de manier waarop u uw relatie hebt vormgegeven:

  • Bent u getrouwd en stelde u geen huwelijkscontract op? U bent automatisch gehuwd onder het zogenaamde wettelijk stelsel. Alle inkomsten die u hebt verkregen sinds het huwelijk behoren dan tot de gemeenschap. Elke partner moet ze voor de helft aangeven. Dat geldt dus bijvoorbeeld voor huurinkomsten van een appartement dat een partner kocht voor het huwelijk of de intresten van een eigen beleggingsportefeuille.
  • Koppels die getrouwd zijn volgens het stelsel van scheiding van goederen of die een verklaring van wettelijke samenwoning hebben afgelegd, hebben in principe geen gemeenschappelijk vermogen. Elke partner heeft eigen inkomsten en geeft die aan in zijn kolom. Worden bepaalde zaken samen gekocht, dan behoren ze tot het eigen vermogen in verhouding tot het gekochte deel in de eigendom. Is het niet mogelijk het eigendomsaandeel aan te tonen, dan geeft iedere partner de helft van de inkomsten aan. In een huwelijkscontract kan ook een andere eigendomsverdeling worden afgesproken. De verdeling van de inkomsten moet dan volgens die overeenkomst gebeuren.

FEITELIJKE SAMENWONERS EN PERSONEEL VAN INTERNATIONALE ORGANISATIES ALTIJD ALLEEN BELAST

Feitelijke samenwoners

Koppels die zonder formaliteiten onder hetzelfde dak wonen, zijn voor de fiscus geen koppels, maar alleenstaanden. Elke partner vult een eigen belastingaangifte in. Feitelijke samenwoners kunnen geen aanspraak maken op de voordelen voor gehuwden en wettelijke samenwoners, zoals het huwelijksquotiënt (zie hiernaast).

Internationale organisatie

Ook sommige (gepensioneerde) ambtenaren of personeelsleden van een internationale organisatie moeten alleen een aangifte invullen. Dat is bijvoorbeeld het geval als u werkt(e) voor de Europese Unie of de Verenigde Naties. U moet een aparte belastingaangifte invullen – ongeacht of u gehuwd bent of wettelijk samenwoont – zodra u meer dan 11.450 euro beroepsinkomsten hebt die bij overeenkomst zijn vrijgesteld en niet in aanmerking komen voor de berekening van de belasting op andere inkomsten.

Gezamenlijke aangifte kan in uw voordeel zijn

Na het indienen van een gezamenlijke aangifte volgt één gezamenlijke belastingafrekening, in het vakjargon het aanslagbiljet. Maar dat hoeft geen nadeel te zijn, integendeel. Ook bij een gezamenlijke belastingberekening gebeurt de becijfering per partner: pas op het einde worden de saldi van beide partners samengeteld. Maar gehuwden en wettelijke samenwoners hebben enkele privileges, waardoor hun belastingfactuur voordeliger kan uitvallen.

  • Nieuw koppel met beperkte inkomsten

Bent u in 2022 getrouwd of ging u wettelijk samenwonen? Als de nettobestaansmiddelen voor uw partner in 2022 niet meer bedragen dan 3.490 euro, kunt u recht hebben op een verhoging van de belastingvrije som met 1.690 euro (zie blz. 20 – kinderen). Daardoor ontsnapt een groter deel van uw inkomen aan belastingen, goed voor een extra voordeel van 483 euro.

  • Huwelijksquotiënt

Het bekendste voordeel is het huwelijksquotiënt. Dat is een voordeel voor koppels van wie één partner weinig of geen inkomsten heeft. Daarbij wordt tot 30 procent van het beroepsinkomen van de ene partner – met een maximum van 11.450 euro – fictief toegewezen aan de andere partner. Zo verdwijnt een deel van de inkomsten die tegen hogere belastingtarieven worden belast bij de meest verdienende en worden ze tegen lagere tarieven belast bij de andere. De fiscus past het huwelijksquotiënt automatisch toe. Het belastingvoordeel kan oplopen tot 5.830 euro.

  • Meewerkende echtgenoot

Een analoge werkwijze is er – tenminste, als u aan bepaalde voorwaarden voldoet – voor een meewerkende echtgenoot van een ondernemer of vrije beroeper die maar weinig inkomsten heeft. Het maximum ligt iets hoger, op 11.860 euro.

  • Beroepsverliezen

Zelfstandigen zonder vennootschap kunnen verliezen uit hun professionele activiteiten gebruiken om andere beroepsinkomsten te compenseren. Zo kan het verlies uit een zelfstandige activiteit worden verrekend met de inkomsten die u als werknemer hebt. Bij een gemeenschappelijke aangifte kan het geleden verlies niet alleen gecompenseerd worden met andere eigen beroepsinkomsten, maar ook met die van de partner.

ZO VULT U UW AANGIFTE IN

Uw samenlevingsvorm moet u aangeven in vak II onder de titel ‘A. Persoonlijke gegevens’. Daarbij wordt gekeken naar uw gezinssituatie op 1 januari 2023.

  • Alleenstaanden, feitelijke samenwoners en mensen die uit de echt gescheiden zijn, kruisen de code 1001 aan.
  • De code 1002 is er voor wie gehuwd is of wettelijk samenwoont. Als u in 2022 uw jawoord gaf of een verklaring van wettelijke samenwoning hebt afgelegd, kruist u ook de code 1003 aan. De volgende code 1004 is er voor het geval de bestaansmiddelen van uw kersverse echtgenoot of wettelijk samenwonende partner in 2022 niet meer dan 3.490 euro bedroegen.
  • Wie feitelijk gescheiden leeft, moet niet alleen de code 1018 en eventueel de code 1019 (voor feitelijke scheiding in 2022), maar voortaan ook de code 1002 aankruisen.
  • Weduwes en weduwnaars kruisen de code 1010 aan. De code 1011 is er voor wie zijn partner in 2022 verloren is. In de daaropvolgende codes geeft u de keuze voor een gemeenschappelijke (code 1012) of een afzonderlijke aanslag (code 1013) aan.
  • (Gepensioneerde) ambtenaren en personeelsleden van internationale organisaties moeten de code 1062/2062 aankruisen. De ambtenaar kruist ook de code 1020 aan als zijn beroepsinkomsten in 2022 meer dan 11.450 euro bedroegen. Diens huwelijkspartner of wettelijk samenwonende partner kruist de code 1021 aan.

door TaxCalCul 31 augustus 2025
De recente wijzigingen in de fiscale behandeling van hybride bedrijfswagens zorgen voor nieuwe mogelijkheden voor bepaalde ondernemers. Als boekhoudkantoor met ruim 40 jaar ervaring zetten we de belangrijkste punten voor u op een rij. Voor wie is de nieuwe regeling bedoeld? De nieuwe fiscale gunstmaatregelen voor plug-inhybrides zijn specifiek gericht op zelfstandigen en eenmanszaken in de strikte zin van het woord . Concreet betekent dit: U bent een natuurlijk persoon met een btw-nummer U bent onderworpen aan de personenbelasting U heeft uw activiteiten niet ondergebracht in een vennootschap Dit is een belangrijke beperking: ondernemers die werken via een BV, commanditaire vennootschap of managementvennootschap vallen buiten deze regeling. Volgens schattingen van Febiac zijn er ongeveer 190.000 zelfstandigen met een fossiele bedrijfswagen die in aanmerking komen voor deze nieuwe regels. Wat houdt de fiscale gunstregeling precies in? Voor nieuwe bestellingen in 2025 De nieuwe regeling brengt de hybride bedrijfswagen terug in het fiscale landschap. Vanaf 1 januari 2026 zijn hybride auto's opnieuw fiscaal aftrekbaar als bedrijfswagen, met een maximale aftrek die kan oplopen tot 100%, afhankelijk van de CO2-uitstoot: Hybrides met een CO2-uitstoot tot 75 gram per kilometer: aftrekbaar tot 100% Hybrides met een CO2-uitstoot boven 75 gram per kilometer: maximaal 75% aftrekbaar Let op: verandering in uitstootcijfers Hier schuilt echter een belangrijk aandachtspunt. Autofabrikanten moeten voor eind 2025 hun uitstootcijfers aanpassen aan de nieuwe Euro6e-bis norm. Deze aanpassing zal leiden tot een verdubbeling of zelfs verdrievoudiging van de uitstootcijfers, vooral bij hybride voertuigen. De exacte cijfers zullen pas eind dit jaar bekend zijn. Afbouw van de fiscale voordelen De nieuwe regeling is niet permanent: Vanaf 1 januari 2027 daalt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens met een uitstoot tot 50 gram CO2/km van 100% naar 95% Daarna daalt de maximale aftrek jaarlijks verder Na 31 december 2029 genieten nieuw bestelde hybrides geen enkele aftrek meer Hoe zit het met de tankkaart? De fiscale behandeling van de energiekosten voor uw hybride bedrijfswagen is als volgt: Elektriciteitskosten : De kosten voor het opladen van de batterij via laadpassen blijven tot eind 2026 volledig (100%) aftrekbaar. In 2027 daalt dit percentage naar 95%. Brandstofkosten : De aftrekbaarheid van de tankkaart voor benzine en diesel wordt sterk beperkt. De 50% aftrek tot eind 2027 geldt alleen nog voor auto's die vóór eind 2025 zijn besteld. Voor auto's besteld vanaf 1 januari 2026 zijn de fossiele tankkaarten niet meer aftrekbaar. Dit betekent dat het regelmatig opladen van uw hybride wagen fiscaal steeds belangrijker wordt. De oplaadkabel ongebruikt in de kofferbak laten liggen wordt een kostbare zaak. Wat als u onlangs een hybride bedrijfswagen heeft aangeschaft? Voor zelfstandigen met een eenmanszaak die vóór 31 december 2025 een hybride bedrijfswagen hebben besteld, blijft de huidige regeling van kracht. U kunt dit jaar blijven genieten van 75% aftrekbaarheid van de autokosten. Deze aftrekbaarheid wordt tot 2028 gedurende de hele gebruiksperiode vastgezet op 75%. Welke hybride wagens komen in aanmerking? Niet alle hybride voertuigen komen in aanmerking voor de gunstige fiscale behandeling. Alleen plug-inhybrides - auto's die zowel over een verbrandingsmotor als over een elektromotor beschikken én waarvan de batterij van buitenaf kan worden opgeladen - vallen onder de regeling. Bovendien moet u opletten voor 'valse hybrides'. Een auto wordt als 'valse hybride' beschouwd als: De auto per 100 kg autogewicht minder dan 0,5 kWh aan batterijcapaciteit heeft De CO2-uitstoot meer dan 200 gram per kilometer bedraagt Deze 'valse hybrides' krijgen een extra hoge fiscale CO2-uitstoot aangerekend, waardoor een groot deel van de fiscale aantrekkelijkheid wegvalt. Conclusie: wat betekent dit voor u als ondernemer? De nieuwe fiscale regeling voor hybride bedrijfswagens biedt zeker kansen voor zelfstandigen in eenmanszaken. Echter, gezien de beperkte doelgroep, de aankomende wijzigingen in uitstootcijfers en de geleidelijke afbouw van de voordelen, is het belangrijk om een weloverwogen beslissing te nemen. Bij TaxCalCul adviseren wij u graag persoonlijk over de fiscale implicaties voor uw specifieke situatie. Wilt u weten of u in aanmerking komt voor deze regeling en wat de concrete voordelen voor u kunnen zijn? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Disclaimer: Deze informatie is gebaseerd op de huidige stand van zaken. De definitieve regeling kan nog wijzigen tot de stemming en publicatie in het Staatsblad.
door TaxCalCul 22 augustus 2025
Als ondernemer wilt u natuurlijk optimaal profiteren van de vruchten van uw harde werk. Maar hoe haalt u op een fiscaal slimme manier geld uit uw vennootschap? In deze blogpost zetten we de meest voordelige mogelijkheden voor u op een rij. Waarom een vennootschap fiscaal interessant blijft Steeds meer ondernemers in de regio Antwerpen en het Waasland kiezen voor een managementvennootschap. De belangrijkste reden? Het fiscale voordeel. Met de verlaging van de vennootschapsbelasting naar 25% (en zelfs 20% voor de eerste €100.000 winst onder bepaalde voorwaarden) is dit aanzienlijk gunstiger dan de personenbelasting, waar al snel 53,5% van uw inkomen wordt afgeroomd, plus tot 20,5% socialezekerheidsbijdragen. Bovendien is een belangrijke drempel weggevallen: voor een besloten vennootschap (BV) is geen verplicht minimumkapitaal meer nodig. Tien fiscaalvriendelijke manieren om geld uit uw vennootschap te halen 1. Dividenduitkering met verlaagd tarief De meest directe manier om winst uit uw vennootschap te halen is via dividenden. Standaard worden deze belast aan 30%, maar via het VVPR-bis-regime kunt u vaak genieten van een verlaagd tarief van 15%. Let op: Er geldt een wachttermijn van drie jaar voordat u van dit voordelige tarief kunt genieten De regeling is alleen van toepassing op kapitaal ingebracht na 30 juni 2013 Heeft u al langer een vennootschap? Dan is het systeem van de liquidatiereserve mogelijk interessanter 2. Liquidatiereserve: nu nog voordeliger Met een liquidatiereserve kunt u winst fiscaalvriendelijk opzij zetten. U betaalt eenmalig 10% belasting op de in aanmerking komende winst van het boekjaar, bovenop de gewone vennootschapsbelasting. Bij stopzetting van uw vennootschap kunt u deze reserve belastingvrij uitkeren. Goed nieuws: De regering heeft besloten dat u deze reserves nu al na drie jaar kunt uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing (in plaats van na vijf jaar tegen 5%). Deze maatregel is sinds 1 juli 2025 van kracht. U kunt dus nu al kiezen: ofwel dividenden uitkeren tegen 6,5% roerende voorheffing na drie jaar, ofwel nog twee jaar wachten en 5% betalen. Voor nieuw aangelegde reserves geldt alleen het nieuwe regime met drie jaar wachttijd en een tarief van 6,5%. 3. Kapitaalvermindering: deels belastingvrij Een kapitaalvermindering is een derde mogelijkheid om geld uit uw vennootschap te halen. Het voordeel is dat een deel zonder roerende voorheffing kan worden uitgekeerd. Let wel op: sinds 2018 is dit niet meer volledig belastingvrij. U betaalt roerende voorheffing pro rata de verhouding van belaste reserves tegenover het kapitaal. 4. Vastgoed financieren via uw aanvullend pensioen Wist u dat u als zelfstandige of bedrijfsleider vastgoed kunt kopen met het geld dat u gespaard hebt via uw aanvullend pensioen? Via het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ) of een Individuele Pensioentoezegging (IPT) kunt u fiscaal voordelig sparen. Het grote voordeel: u kunt een deel van deze gelden als voorschot gebruiken voor de aankoop van onroerend goed in België of elders in Europa. De intresten die u op deze voorschotten betaalt, kunnen lager liggen dan bij een traditionele hypothecaire lening. 5. Lening aan uw vennootschap via rekening-courant Als bedrijfsleider kunt u een lening toekennen aan uw vennootschap via uw rekening-courant. Voor deze lening of vordering ontvangt u intresten waarop u 30% roerende voorheffing betaalt. Dit is voordeliger dan uzelf loon uitbetalen, want daarop gelden de hogere tarieven van de personenbelasting plus sociale bijdragen. Voor uw vennootschap zijn de intresten bovendien aftrekbaar van de belastbare winst, in tegenstelling tot dividenden. Zorg er wel voor dat het geleende bedrag en de intresten proportioneel zijn, anders kan de fiscus die intresten alsnog als dividend beschouwen. 6. Forfaitaire onkostenvergoeding Zelfstandigen die regelmatig op verplaatsing gaan, kunnen aanspraak maken op een belastingvrije onkostenvergoeding voor binnenlandse dienstreizen. Dit kan op basis van werkelijke kosten of via bepaalde forfaits (maand- of dagvergoeding). Ook voor thuiswerk of wagenkosten kunt u forfaitaire vergoedingen uitbetalen, wat een fiscaal interessante aanvulling op uw inkomen kan zijn. 7. Opties of warranten Een minder bekende maar fiscaal interessante techniek is het toekennen van aandelenopties of warranten aan uzelf via uw vennootschap. Deze financiële instrumenten geven u het recht om aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs. Het voordeel: de toekenning wordt forfaitair belast tegen 18% tot 23% van de waarde van de onderliggende aandelen. Na een jaar kunt u de opties uitoefenen, en de eventuele meerwaarde bij verkoop van de aandelen is onbelast. 8. Maaltijd- en/of ecocheques Maaltijd- en ecocheques zijn niet onderworpen aan belastingen of sociale bijdragen, wat ze tot een fiscaalvriendelijk onderdeel van uw verloning maakt. Ze zijn weliswaar niet aftrekbaar in de vennootschapsbelasting, maar blijven een interessante optie. 9. Verhuren aan uw vennootschap Heeft u een werkplek in uw privéwoning? Dan kunt u deze verhuren aan uw vennootschap. Op de huurinkomsten mag u een kostenforfait van 40% aftrekken, waardoor slechts 60% belast wordt in de personenbelasting. Opgelet: De huurprijs moet marktconform zijn. Bij een excessieve huurprijs kan de fiscus deze herkwalificeren als loon, waarop personenbelasting en sociale bijdragen verschuldigd zijn. 10. Vergoeding bestuurder (tantième) Tot slot kunt u uzelf vanuit de vennootschap een tantième uitkeren als beloning voor geleverde prestaties. Het voordeel is dat deze kosten aftrekbaar zijn voor de vennootschap, en dat de tantième vaak een jaar later belast wordt in de personenbelasting, wat uitstel van belasting betekent. Persoonlijk advies op maat Bij TaxCalCul begrijpen we dat elke onderneming uniek is. Met meer dan 40 jaar ervaring in boekhouding, accountancy en vennootschapsrecht helpen wij u graag bij het maken van de juiste keuzes om fiscaal optimaal te profiteren van uw harde werk. Disclaimer: Dit artikel is informatief van aard en bevat algemene informatie. Voor specifiek advies toegespitst op uw situatie raden wij aan contact op te nemen met een van onze adviseurs. De fiscale regelgeving kan wijzigen, dus raadpleeg altijd een professional voor de meest actuele informatie.
door TaxCalCul 11 augustus 2025
Als ondernemer met een vennootschap wilt u natuurlijk op de meest fiscaal voordelige manier geld uit uw bedrijf halen. De liquidatiereserve is daarbij een waardevol instrument. Maar let op: de spelregels veranderen binnenkort. In deze blogpost leggen we uit wat dit voor u betekent en of het interessant kan zijn om opgebouwde liquidatiereserves sneller uit te keren.
Laad meer berichten