Een hybride firmawagen en VAA

Kiest de werknemer een hybride firmawagen, dan zal zijn VAA in principe laag zijn en de fiscale aftrek groot. Dat geldt echter niet voor alle types…

Elektrische en hybride wagens zijn fiscaal voordelig. Voor volledig elektrische wagens (CO2 -uitstoot = 0 g/km) geldt een specifieke regeling. Voor deze voertuigen zal steeds het minimumpercentage van 4% als CO2 -percentage in de fiscale formule gebruikt mogen worden. Wel is er een minimaal VAA (€ 1.370/jaar). Ook voor de meeste hybride wagens zal het VAA eerder laag zijn en de fiscale aftrek groot.

Uitzondering zijn de zgn. fakehybrides! Voor deze auto’s wordt door de fiscus niet meer de officiële CO2 -uitstoot in aanmerking genomen, maar de CO2 -uitstoot van het overeenstemmende niet-hybride voertuig. Bestaat die niet, dan wordt de uitstoot van de fakehybride volgens het inschrijvingsbewijs vermenigvuldigd met 2,5.

Om welke voertuigen gaat het precies? Bestelde of leasede het bedrijf een plug-inhybride (met een stekker dus) vóór 1 januari 2018, dan kunt u gerust zijn. Deed u dat later, dan kan het voertuig fiscaal gezien een fakehybride zijn als dat een té lichte batterijcapaciteit (< 0,5 kWh/100 kg van het wagengewicht) heeft of een té hoge CO2 -uitstoot (> 50 g/km).

Niet altijd zo eenvoudig te bepalen! Bij sommige modellen hangt het af van de opties die u kiest of de berekenmethode (NEDC 2.0 of WLTP). Raadpleeg bij twijfel de lijst van de fiscus (laatste update op 1 februari 2021): https://financien.belgium.be/sites/default/files/downloads/121-valse-hybrides-faux-hybrides-falscher-hybrid-2021-02-01.xlsx .

Enkele voorbeelden. De BMW 745Le iPerformance heeft een CO2 -uitstoot van 50 g. Afhankelijk van welke opties u kiest, kan de uitstoot echter naar 51 g stijgen, waardoor de aftrekbaarheid ineens terugvalt naar 50%. Het VAA stijgt dan van ± € 3.800 naar ± € 10.000/jaar. De Volvo XC60 T8 heeft een CO2 -uitstoot onder de 50 g, maar op basis van de WLTP-testen stijgt de CO2 -uitstoot naar 53-57 g, waardoor die dan als ‘valse hybride’ beschouwd zou worden. Daardoor zou de aftrekbaarheid tot 50% dalen en zou het VAA stijgen van € 2.520/jaar naar zo’n € 8.450/jaar. Dat geldt evenwel enkel als er geen NEDC 2.0-waarde gekend zou zijn voor deze wagen, anders mag u nog altijd de NEDC 2.0-waarde als referentie nemen en is er dus (voorlopig) geen probleem.

Is de firmawagen een plug-inhybride die dateert van na 1 januari 2018, dan gaat u het best na of het niet gaat om een zgn. valse hybride, want die zijn fiscaal gezien een pak minder voordelig. Bij sommige modellen hangt dit af van de opties die u kiest en van de berekenmethode (WLTP i.p.v. NEDC 2.0). Raadpleeg bij twijfel de lijst van de fiscus.

Bron: mijn Tips & Advies