Fiscale belastbaarheid van de coronapremies

Sinds het ingaan van de coronamaatregelen hebben de overheden diverse ondernemingen gesteund. Vele bedrijven konden rekenen op bijstand middels de zogeheten coronapremies, waaronder de hinder- en compensatiepremie in Vlaanderen valt. Ondanks dat deze premies voor vele ondernemingen een welkome vorm van financiële steun zijn, is het uiteraard een interessante vraag of er op die premies belasting betaald moet worden.

Doordat vele bedrijven noodzakelijkerwijs moesten sluiten als gevolg van de coronacrisis, werden enorme verliezen geleden. Talloze ondernemingen werden echter gesteund en kregen financiële bijstand. Aan de hand van de bedrijfsgegevens werd bepaald welke hulp zou worden verstrekt. De regels die hiervoor geldig waren verschillen echter nogal, evenals de hoogte van de financiële bijdrage. In principe helpt de regering ondernemers door ervoor te zorgen dat ze hun personeel kunnen blijven betalen en hen niet op straat hoeven te zetten. Voor de een heeft de crisis echter harder toegeslagen dan voor de ander, waardoor het sowieso een lastig onderwerp blijft.

Het ligt er vaak ook nog eens aan of een bedrijf al dan niet verplicht zijn deuren moest sluiten. Vanaf het begin van de lockdown werd van hogerhand besloten dat bepaalde bedrijven dicht moesten tot nader order. De bedrijven die wel open mochten blijven, zagen hun omzet echter enorm teruglopen. In Vlaanderen is het nu zo geregeld dat ondernemingen die hun deuren gesloten moesten houden, recht hebben op de hinderpremie, terwijl ondernemingen met omzetverlies op de compensatiepremie kunnen rekenen. Voor de laatste categorie geldt dat er aangetoond moet worden dat er boven een bepaald percentage aan omzetverlies is geleden.

Qua belasting worden de coronapremies beschouwd als een vorm van inkomen, waarvoor normaal gesproken belasting betaald moet worden. Voor vele ondernemers zou dit alsnog een gigantische tegenslag betekenen, met als gevolg dat ze wederom of nog dieper in de problemen raken. Gelukkig toonde de minister echter begrip voor de huidige situatie waardoor men ervan uit kan gaan dat de premies belastingvrij zijn.

Neem gerust contact met ons op voor verdere vragen.

door TaxCalCul 1 december 2025
Als fiscaal expert bij TaxCalCul krijgen we regelmatig vragen over de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens. Een specifieke vraag die steeds vaker terugkomt, vooral van artsen en andere vrije beroepen met een eigen vennootschap, is: "Kan ik meer dan één auto inbrengen in mijn BV?" Het antwoord is genuanceerd, maar biedt zeker mogelijkheden.
door TaxCalCul 22 november 2025
Als eigenaar van een vennootschap komt u mogelijk op een punt waarop u overweegt een bedrijfspand te verkopen. Een dergelijke transactie kan een aanzienlijke meerwaarde opleveren, maar roept ook vragen op over de fiscale behandeling van deze winst. Wat zijn uw opties? Laat u de meerwaarde gespreid belasten door te herinvesteren, of keert u deze uit als dividend? Bij TaxCalCul helpen we u graag om de juiste keuze te maken die past bij uw lange termijn strategie.
door TaxCalCul 14 november 2025
Overweegt u als ondernemer met een managementvennootschap de aankoop van een nieuwe bedrijfswagen? Dan is dit het ideale moment om de overstap naar een elektrisch voertuig te maken. Door aankomende veranderingen in de fiscale wetgeving kan het uitstellen van deze beslissing u duizenden euro's kosten. In deze blogpost leggen wij uit waarom 2025 en 2026 de beste jaren zijn om als managementvennootschap een elektrische wagen aan te schaffen.
Laad meer berichten